Nya bekantskaper: Jättenattljusolja och moringaolja

Nya bekantskaper: Jättenattljusolja och moringaolja

Vegetabiliska oljor är ju lite av kronjuvelerna i naturlig hudvård och jag är på nåt slags mission att prova så många av dem som möjligt. Den här gången: jättenattljusolja och moringaolja. Båda går att få tag i ekologiska och av god kvalitet.


Jättenattljusolja, rik på antiinflammatorisk GLA

Jättenattljusolja är lite av en klassiker inom hälsokosten. Den sägs kunna hjälpa till med att reglera hormonbalansen och lindra klimakteriebesvär, reumatism, acne och eksem. I hudvård är den intressant 1) för sin omega 6 linolsyra som stärker hudbarriären och 2) för sin antiinflammatoriska omega 6 gammalinolensyra (GLA). Det finns studier som visar på fördelarna för huden med att äta jättenattljusolja, men varför inte smörja sig lite med den också? 

Fettsyreprofilen ser ut ungefär så här:

ca 75% omega 6 linolsyra
ca 10% omega 6 gammalinolensyra
ca 7% omega 9 oljesyra
ca 5% palmitinsyra
+ små mängder av andra fettsyror

Omega 6-fettsyrorna är fleromättade fettsyror som inte känns feta på huden. Efter en stund har oljan försvunnit in i huden och den känns bara mjuk och skön, inget kladd. Förutom att laga hudbarriären mjukar linolsyra upp sebumet, vilket kan hjälpa till med att balansera acnebenägen hud. GLA är kraftfullt antiinflammatoriskt vilket hjälper mot acne och eksem. Det gör den här oljan till en bra idé både för torr/irriterad och acnebenägen hud.

Kusinen gurkörtsolja

Det finns en olja där ute som innehåller ännu mer GLA, nämligen gurkörtsolja. Den har en liknande fettsyreprofil och känns likadan på huden. Gurkörtsolja är en av mina absoluta favoritoljor, förutom en liten detalj - doften! Jag tycker att den luktar lite död* (förlåt gurkörtsolja). Jättenattljusoljan luktar lite likadant, fast mindre. Det kan göra den till ett alternativ för den som vill ha en GLA-rik olja men inte klarar doften av gurkörtsolja.

Kombinera jättenattljusolja med omega 3 och e-vitamin

Eftersom jättenattljusoljan är så rik på omega 6, kan man para ihop den med ingredienser som innehåller mer omega 3, till exempel nyponfröolja, hallonfröolja eller chiaextrakt. Tillsätt gärna antioxidant e-vitamin eftersom fleromättade fettsyror oxiderar snabbare än andra.

För att få en mindre torr känsla på huden kan man blanda med jojobaolja, som stannar kvar lite längre på hudytan och dessutom har riktigt lång hållbarhet. Inga av ovanstående är kända för att ge någon hudirritation eller trigga acne, tvärtom.


Moringaolja, kul namn och mjuk på huden

Moringaolja är svagt gyllengul, mjuk på huden och doftar gräsigt/nötigt. Doften är ganska stark men flyktig, efter en liten stund är den borta. Oljan kommer från ett träd som kallas pepparrotsträd efter rötternas skarpa smak, och som odlas överallt i tropiska och subtropiska områden. Mountain Rose Herbs har en fin beskrivning här.

Jag hittar ingen riktigt bra forskning på moringaoljans effekter på huden, men den innehåller en del unika växtämnen som kan ha antioxidanta och antimikrobiella effekter. Med tanke på hur mycket näring som verkar finnas packad i pepparrotsträdet skulle det vara konstigt om inte en hel del också finns i trädets stora, oljerika frön. En översikt över moringans potentiella hälsoeffekter finns här. Fettsyreprofilen är något i den här stilen:

ca 75% omega 9 oljesyra
ca 12% palmitinsyra
+ små mängder av andra fettsyror

Oljesyra är en enkelomättad oljesyra som känns mjuk på huden och ökar hudens genomtränglighet. Den penetrerar alltså huden relativt djupt och kan ta med sig andra näringsämnen ner. Det gör att oljor som är rika på oljesyra är populära som basoljor för torrare oljor som innehåller de viktiga fleromättade fettsyrorna. Oljesyra har också lång hållbarhet, vilket gör att den stabiliserar oljor som är mer känsliga för oxidation.

Nu har precis läst en artikel om att oljesyran, genom att öka hudens genomtränglighet, också har potential att irritera huden. Jag återkommer till det i ett eget inlägg! Under tiden kan man se till att välja oljesyre-rika oljor som är kallpressade, oraffinerade och färska. Och kanske undvika oljesyra om man har acne, eksem eller rosacea.

Kombinera moringaolja med oljor rika på fleromättade fettsyror

Eftersom moringaoljan knappt innehåller några fleromättade fettsyror kan det vara bra att kombinera med oljor som solrosolja, ovan nämnda jättenattljusolja, hampfröolja, nyponfröolja, tranbärsolja osv osv som innehåller omega 3 och 6. Den kan också funka utmärkt att droppa i sin hudkräm om man vill ha en lite fetare kräm när det börjar bli kallt ute.


Var köper man?

Den här gången begav jag mig till Enaissance.co.uk som har ett stort utbud av oljor. Förutom dessa två köpte jag ett par andra som jag använder mycket, mest för att se vilken kvalitet oljorna höll. Och den var bra! Jag har efteråt också sett att dessa båda finns att köpa hos svenska Naturkosmos.se.

*Jag kollade upp om det verkligen kan finnas någon sådan koppling, och ja, kanske! Tydligen så släpper döende celler ifrån sig rikligt med fettsyror (mest oljesyra och linolsyra) som i sin tur bildar en doftsignal till de levande att hålla sig borta. BBC skriver om det här: Ancient 'smell of death' revealed. Nu vet jag inte varför just de GLA-rika-oljorna luktar lite mumie i min näsa, men helt långsökt är det inte!

Hemgjord hudvård på steroider: Aktiva ämnen

Hemgjord hudvård på steroider: Aktiva ämnen

Lura kvar sommaren: Jordgubbsskrubb

Lura kvar sommaren: Jordgubbsskrubb